Nyheter i platta paket. Om enfaldiga opinionsundersökningar.
SYDSVENSKAN 2008-11-26
Att driva med svensk nyhetsrapportering är ofta svårt. Verkligheten överträffar gång på gång även den djärvaste satiriker.
Häromdagen meddelade våra mest seriösa medier att "Svenskarna litar mest på Ikea". Opinionsmätare hade frågat tusen personer om deras "förtroende" för olika "samhällsinstitutioner". Ikea vann alltså. 78 procent av de tillfrågade uttalade sitt förtroende för företaget. Sist i mätningen kom TV3 (17 procent), Aftonbladet (16) och sverigedemokraterna (4).
För några år sedan - när SIFO genomfört en liknande förtroende-mätning om partiledarna - ringde jag mätningsföretaget och frågade vad man egentligen menade med frågan. Något annat än politiska sympatier, uppenbarligen?
Beskedet var, för att sammanfatta, att SIFO inte visste och inte brydde sig. De svarande fick tolka frågan som de ville. Men hur kan SIFO påstå något om svaren - mäta opinion - utan att veta vad som frågats? undrade jag. Då lade SIFO på luren.
Får man nu tolka frågan hur man vill, måste detsamma gälla svaren. Jag tror att själva Ikea-konceptet inger förtroende, och att Aftonbladet m fl borde ta efter.
Sälj nyheter i ordpaket och låt mediekonsumenten bygga sin egen tidning eller sändning. Köp reportaget Robert! Välj notisen Nisse! Avsluta med kolumnen Kalle!
Inred din värld som du vill ha den!
Anders R Olsson