Untitled Document

2011

Principlöshet
som princip
Dagens Juridik
2011-05-12

"Folkets attityd
viktigare än
teknik och
juridik"
integritet 1/2011

Fotoförbudet
är orimligt
Dagens Juridik
2011-01-27

(om boken
The Offensive
Internet)
GöteborgsPosten
jan 2011

2010

(Om en planerad
grundlagsreform)
Sydsvenskan
dec 2010

Bort med
händerna från
våra grundlagar
Journalisten 101202

Sila mygg och
svälja kameler.
Yttrandefriheten
och grundlagen
Netopia.se 101201

"Dags att ta strid
för den svenska
yttrandefriheten
DN Debatt 101125

(om Internetcensur)
GöteborgsPosten
november 2011

Så underblåser
media rasismen
GöteborgsPosten 101014

Bara halvvägs
(Recension av Torbjörn
Tännsjös bok Privatliv)
SYDSVENSKAN 100927

När grisar kan flyga
(recension av Torbjörn
Tännsjös bok Privatliv
FiB/Kulturfront sept 2010

Missvisande och full
av faktafel
(om tystnadsplikt för
fackligt aktiva)
TCO-tidningen 100906

Behändiga argument
(om personlig integritet)
SYDSVENSKAN 100831

Frihet – men inte på nätet
GöteborgsPosten 100817

Alliansens krämartrams
SYDSVENSKAN 100703

Farligt blanda ihop
pressetik och juridik
DAGENS JURIDIK 100622

Så riskerar Sverige
att ruttna inifrån
EXPRESSEN 100615

Ska förtalet
får evigt liv?
DAGENS JURIDIK
100609

En framtid för
tryckfriheten?
FOLKUNIVERSITET
100602

Bakom Vilks
AFTONBLADET 100529

Lagreglera censur
på nätet
SvD Brännpunkt
100421

Begreppsförvirring
förödande för
integritetsdebatten
Netopia.se 100415

Risken för korruption
ökar vid statliga
upphandlingar
DN Debatt 100322

Inte förrän grisar flyger...
FÖRFATTAREN 100226

Hovrätten gör det lätt för sig
JOURNALISTEN 100121

Fallet Sefastsson: Hovrätten
friar och duckar
DAGENS JURIDIK
100113

2009

Olika öppenhet (USA öppnar
sina myndigheter. Sverige
stänger sina.)
SYDSVENSKAN 091230

"Muslimskt våld är alltid värre
än svenska fylleristers"
DN Debatt 091201

Fyra frågetecken om Trond
JOURNALISTEN 091112

Kamerakramarna håller
hårt
i makten. (Övervakningssamhället
ur
politiskt perspektiv.
SYDSVENSKAN 090928

Integriteten föds i
flocken.
(Övervak-
ningssamhället ur
juridiskt perspektiv.)
SYDSVENSKAN 090927

Sekretessen kvarstår.
(Om utredningen SOU 2009:72)
JOURNALISTEN 090910

Klara, färdiga, tänk.
(Om
det stora men svårförklarade intresset för idrott - inför friidrotts-VM)
SYDSVENSKAN 090814

Slägga fel verktyg för snorkråkor
SYDSVENSKAN 090520

Ny teknik - samma makthavare
DAGENS SAMHÄLLE 090507

Förnyelse, någon? (Regeringens
rådslag om demokratisk förnyelse
SYDSVENSKAN 090503

Offentlighetsprincipens
dödgrävare allt fräckare
JOURNALISTEN 090409

Författarfällan. Makten tänker inte
släppa taget om de intellektuella
SYDSVENSKAN 090325

Öppenhet - ibland
Om offentlighet för inkomstuppgifter
SYDSVENSKAN 090203

MFR-reportrar borde vara en självklarhet
Tidningen för Gräv-09
Januari 2009

2008

Staten tar sig rätt att ingripa
i journalistiken.
JOURNALISTENs webb 081208

Dörrarna stängs. (Om hur man stänger
det öppna samhället.)
SYDSVENSKAN 081130

Nyheter i platta paket. (Om enfaldiga
opinionsundersökningar)
SYDSVENSKAN 081126

Född digital. Boken om IT-samhällets
infödingar är fortfarande oskriven.
SYDSVENSKAN 081112

Offeravdrag. Om en dom i HD.
SYDSVENSKAN 081021

Snedvriden debatt om öppenhet.
ST Press nr 12-2008

Entreprenörer tar över. När politikerna byter
skepnad gör politiken det också.
SYDSVENSKAN 080914

Bloggande inte demokratiskt omvälvande
MEDIEVÄRLDEN september 2008

Förundersökningen borde ha lagts ned. (Om Sefastsson-fallet.)
JOURNALISTEN 080821

FRA-debatten - en nördträff.
SYDSVENSKAN 080624

Hål i FRA-lagen. Slaskformuleringar ger möjlighet att inhämta vad som helst.
SYDSVENSKAN 080619

Storebror hämmar oss.
SYDSVENSKAN 080525

Rätt blir fel på nätet.
SYDSVENSKAN 080424

Vi har rätt att veta vad som hände flyktingarna
JOURNALISTEN 080311

Oförklarat om TF
TIDSKRIFT FÖR FOLKETS RÄTTIGHETER 2-4/2007 publicerad i mars

Oklart förslag om integritetsskydd
JOURNALISTEN 080129

Det bidde en tumme.
SYDSVENSKAN 080124

2007

Häxjaktens offer.
SYDSVENSKAN 071222

Grundlagen behöver inte anpassas till internet
IDG.SE Comp. Sweden 071027

De förtryckta männen.
SYDSVENSKAN 071019

Tryckfriheten under press.
FiB Kulturfront 10-2007

Oberoende person borde gå igenom källmaterial.
JOURNALISTEN 071009

En massa nonsens med tramsige Vilks
JOURNALISTEN 071002

Måste riksdagen säljas ut?
SOCIAL QRAGE 4/2007 SKTF

Vilda väster-journalistik.
MEDIEVÄRLDEN 9/2007

Försvarstal utan raka svar.
SYDSVENSKAN 070904

Häxjakter då och nu.
SYDSVENSKAN 070831

Journalistik som demokratins lim.
SYDSVENSKAN 070807

Absolut sekretess.
SYDSVENSKAN 070802

Riddarna av fria ordet - här väntar er nya strid.
SYDSVENSKAN 070720

Provocerande snömos om yttrandefriheten.
JOURNALISTEN 070612

Tidiga tecken. Udda grupper märker samhällets ökande kontrollbehov först av alla.
SYDSVENSKAN 070531

USA:s häxjakt på terrorister
COMPUTER SWEDEN 070516

Offentlighet är bäst för mormor.
CITY 070515

Dags för förändring. Nu har vi skrattat länge nog åt omöjliga lagar på IT-området.
SYDSVENSKAN 070427

Dataintrångsaffären - en journalistisk katastrof
JOURNALISTEN 070424

Offentlighetshyckleri.
MEDIEVÄRLDEN april 2007

Förargelseväckande.
SYDSVENSKAN 070316

Svenskt diktaturstöd.
DAGENS NYHETER 070315

Friande dom röjer brister.
SYDSVENSKAN 070314

Bloggar har inget med demokrati att göra.
JOURNALISTEN 070313

Tvångsmedlen hotar demokratin.
SYDSVENSKAN 070309

Bloggarnas makt är bara dumheter.
COMPUTER SWEDEN 070309

Eremiter bygger inga samhällen.
SYDSVENSKAN 070307

Den säkra osäkerheten.
SYDSVENSKAN 070122

Integritetskränkande teknik sprids snabbt.
COMPUTER SWEDEN 070113

2006

Anders R Olsson läser Hans Månsson.
SYDSVENSKAN 061230

Konsten att fälla en makthavare.
SYDSVENSKAN 061221

Filtrering av Internet.
JURIDISK TIDSKRIFT 2006-07 nr 2.

Anders R Olsson om tryckfrihet.
SYDSVENSKAN 061128

Den nya outhärdligheten.
OBS Kulturkvarten 061115.

Europas "krig mot terrorismen" går längre än USAs.
Kommittén för EU-debatt, november 2006.

Osanning och konsekvens.
JOURNALISTEN 061114

Medieägarnas hybris.
MEDIEVÄRLDEN nov 2006

Den definitiva domen.
SYDSVENSKAN 061101

Anders R Olsson om journalistikens misslyckande.
SYDSVENSKAN 061018

Efter spionskandalen: Sluta moralisera!
JOURNALISTEN 060919

Hög moral räcker inte. Den dåliga journalistiken finns därför att den lönar sig bäst.
SYDSVENSKAN 060918

Drevet springer åt fel håll.
SYDSVENSKAN 060907

Mediernas makt. Minsta fläck spolierar den rene idrottsmannens mödosamt uppbyggda image.
SYDSVENSKAN 060815

Anders R Olsson läser Frank Murphy. Om löparen Lee Evans.
SYDSVENSKAN 060721

På språng för fosterlandet.
SYDSVENSKAN 060718

Kontrollbehov med ett högt pris.
SYDSVENSKAN 060711

Yttrandefrihet i förvandling.
SYDSVENSKAN 060706

Spindlar på nätet.
SYDSVENSKAN 060621

Processens andra sida.
SYDSVENSKAN 060607

Vi vet var du är. Det stora hotet mot din integritet är försvinnande litet.
DAGENS NYHETER 060524

Europa går före. Debatten saknas trots att Storebror tillåts se mer i EU än i USA.
SYDSVENSKAN 060523

Amerikaner frikostiga
COMPUTER SWEDEN 060515

Demokratins förfall oroar inte makten.
SUNDSVALLS TIDNING 060513

Domen i dataintrångsskandalen - en katastrof för journalistiken?
OBS Kulturkvarten 060505

Registerlagar hotar insynen.
SVENSKA DAGBLADET 060503

Privatlivets helgd. JK vill inskränka yttrandefriheten för att stoppa kränkningar.
SYDSVENSKAN 060429

Misstroendets och rädslans epok.
SR:s OBS Kulturkvarten 060426

Behövs ett grundlagsskydd mot nätfilter?
COMPUTER SWEDEN 060407

Filtrering hotar friheten.
COMPUTER SWEDEN 060331

Allt viktigt återstår att diskutera.
SYDSVENSKAN 060322

Makt korrumperar. I alla tider har statsmakternas tvångsmedel missbrukats.
SYDSVENSKAN 060227

Förbud behövs.
SYDSVENSKAN 060214

Otidsenligt regelverk. Vem ska få bestämma över innehållet på svenska webbsidor?
SYDSVENSKAN 060211

Muhammedteckningar och nyhetsfabrikernas absurda världsbild.
SR:s OBS Kulturkvarten 060210

Tryckets olidliga lätthet. Samhällsdebatt I bokform är en utdöende företeelse.
SYDSVENSKAN 060208

Prinsessan och tryckfriheten.
SYDSVENSKAN 060130

Sätt överrock på makten.
SVENSKA DAGBLADET 060129

Integritetskränkande teknik sprids snabbt
COMPUTER SWEDEN 060113

2005

Pastor Green och yttrandefrihetens förfall.
SYDSVENSKAN 2005

Mediekritik i ruta ett.
SYDSVENSKAN 051107

Filternet - maskorna krymper.
SYDSVENSKAN 051102

Pang på tryckfriheten.
JOURNALISTEN 051004

Anders R Olsson om att se in i fångarnas hjärnor
SYDSVENSKAN 050917

Anders R Olsson om storebrors nya ögon.
SYDSVENSKAN 050826

Allt som är impopulärt kan klämmas åt.
SVENSKA DAGBLADET 050620

Framtidens tidning är redan här.
SYDSVENSKAN 050615

Bloggarna tar över
DAGENS MEDIA 050608

Anders R Olsson om larm i medierna.
SYDSVENSKAN 050601

En märklig dom om pressfrihet
OBS Kulturkvarten 050523

Anders R Olsson om ett växande motstånd mot övervakning
SYDSVENSKAN 050429

Anders R Olsson om Sveriges nya författning
SYDSVENSKAN 050406

Pressen behöver bättre PR.
JOURNALISTEN 050308

Anders R Olsson läser om lingianismen
SYDSVENSKAN 050304

Anders R Olsson om MKB och lagarnas kamp.
SYDSVENSKAN 050223

Anders R Olsson om sekretessen efter tsunamin.
SYDSVENSKAN 050130

Offentlighetsprincipen hotas.
UPPSALA NYA TIDNING 050129

Holländsk myndighet styr svensk sekretess.
ST PRESS 050121

Ett hot nära dig.
JOURNALISTEN 050118

2004

Spionchips kontrollerar dig.
SVENSKA DAGBLADET 041205

Electronic Government: Third International Conference, EGOV 2004, Zaragoza, Spain, August 30-September 3, 2004. Proceedings.
SBN: 3-540-22916-7, Springer-Verlag Heidelberg.

Electronic Democracy and Power.
Lecture Notes in Computer Science, Volume 3183 / 2004

En polis i vardagsrummet.
SYDSVENSKAN 041115

Sekretesslagen 7:16 - En lägesanalys, våren 2004.
FÖRVALTNINGSRÄTTSLIG TIDSKRIFT 3/2004

Nu ska vi ta egna initiativ!
MAGAZIN DIREKT 3/2004

Personlig integritet står lågt i kurs. Datainspektörer över hela världen hukar i skuggan av den 11 september.
SYDSVENSKAN 040923

Anders R Olsson om storebrors många ansikten.
SYDSVENSKAN 040707

Grundlagen kan bli satt ur spel.
SYDSVENSKAN 040617

Ska Amnesty också åtalas för databrott?
BAROMETERN-OT 040616

Personuppgiftslagen suger.
JOURNALISTEN 040615

Anders R Olsson om internetkampen.
SYDSVENSKAN 040527

En helig ko ska slaktas.
DAGENS NYHETER 040508

I bloggarna föds en ny journalistik.
SYDSVENSKAN 040304

När gräsrötterna kopplar upp sig.
SYDSVENSKAN 040224

Fallet Åke Green. Domstolen får en svår och obehaglig uppgift att lösa.
BAROMETERN 040209

Supernämnd ökar inte förtroendet för medierna.
JOURNALISTEN 040203 3/2004

Kris för demokratin. Personlig integritet offras i den okontrollerade teknikrevolutionen.
SYDSVENSKAN 040127

Så får vi fler att våga vissla till.
PRESSENS TIDNNG 040116 1/2004

2003

Så skärps sekretessen.
JOURNALISTEN 031216

Datainspektionen är död - länge leve Datainspektionen.
COMPUTER SWEDEN 031205

Storebror ser oss.
ÖPPNA SYSTEM nr 3, 2003

Kollapsens pris.
JOURNALISTEN 031007

Censur och marknadskrafter.
OBS, SVERIGES RADIO P1 030909

Anders R Olsson: dopningsfri idrott finns inte
SYDSVENSKAN 030830

Ett öronbedövande larm.
SYDSVENSKAN 030827

Ett förslag till förklaring. Anders R Olsson om idrottens idé.
SYDSVENSKAN 030823

Id-handling på gott och ont
SYDSVENSKAN 030724

Ett juridiskt missfoster
SYDSVENSKAN 030717

Ny huvudfåra kräver nya krav.
PRESSENS TIDNING 030612

Det totalitära Internet.
SYDSVENSKAN 030508.

EU och den politiska kontrollen över Internet.
OBS, SVERIGES RADIO P1 030312.

Det är demokratin som ska moderniseras
KOMMUNAKTUELLT 030306

Utfiltration på nätet.
EXPRESSEN 030305.

De två stolarnas politik.
DAGENS FORSKNING 030303.

USA:s spionorgan skrämmer.
SVENSKA DAGBLADET, Brännpunkt 030216.

Journalistik är idag en helt kommersiell verksamhet.
KOMMUNAKTUELLT 030123.

2002

Personuppgiftslagen - en skandal utan slut.
KOMMUNAKTUELLT 021024.

Storebror hör dig, men svarar han?
DAGENS FORSKNING 020923.

Säkerheten framför allt. Talet om integritetsskydd tystnade efter 11 september.
SYDSVENSKAN 020918.

Jodå, Storbror kommer.
KOMMUNAKTUELLT 020905.

Nätet snärjs i nationalstaternas garn.
DAGENS FORSKNING 020812.

Musse snärjd i nätet.
EXPRESSEN 020616.

Politiker och journalister hycklar om offentligheten.
KOMMUNAKTUELLT 020523.

Vad domen egentligen lär oss.
PRESSENS TIDNING nr 6/2002

11 september gör det svårt för frihetsivrarna.
COMPUTER SWEDEN 020426.

Endast politikerna kan ta ansvar för IT-demokrati.
KOMMUNAKTUELLT 020404

Mord med olika nyhetsvärde
JOURNALISTEN 020226

Staten och kapitalet sitter i samma båt.
SYDSVENSKAN 020317

Slutet nära för friheten på nätet.
SYDSVENSKAN 020213

Internet för alla - alla för Internet. Den kommersiella kontrarevolutionen slår tillbaka.
EXPRESSEN 020103

2001

PUL är en jokerlag
JOURNALISTEN 011016

Livet inte lika svart och vitt som i Ankeborg.
PRESSENS TIDNING nr 15/2001

Källskydd före allt?
EXPRESSEN 010830

Varför är Pavarotti finare än Kipketer?
SYDSVENSKAN 010804

Skydda den privata sfären.
GÖTEBORGSPOSTEN 010803

Dålig EU-kompromiss om offentligheten.
FIB Kulturfront nr 6-7/2001

Glöm inte att utbringa en skål för HD:s Pul-dom.
JOURNALISTEN 010619

Det är inte lätt att förbättra demokratin med datorer.
SYDSVENSKAN 010517

Offentlighetsprincipen: Slaget står i Göteborg.
PRESSENS TIDNING nr 6/2001

Satsa på god, kritisk journalistik.
JOURNALISTEN 010327

Guillou har i huvudsak rätt.
JOURNALISTEN 010320

Pajkastning om Public Journalism.
JOURNALISTEN 010320

Svensk offentlighetsprincip sätts ur spel.
DAGENS NYHETER 010318

På vems villkor arbetar jag?
EXPRESSEN 010308

Tal över en död tradition. Det fria ordet är inte längre så fritt. Att följa opinionen har blivit viktigare än att följa grundlagen.
MODERNA TIDER mars 2001

Vem ska ta notan?
SYDSVENSKAN 010205

En fantastisk demokrati.
EXPRESSEN 010108

2000

Allt fler säger allt mindre - ska lagstiftarna ändra på det?
PRESSENS TIDNING nr 17/2000

Uppfinningsrikedom krävs för IT-demokrati.
DAGENS IT 000913

Journalistik för alla, av alla.
JOURNALISTEN 000824

Yttrandefrihet hindras. PUL gör journalister till Internets frälse.
DAGENS NYHETER 000628

En yttrandefrihet man inte talar om.
SYDSVENSKAN 000614

Låt tusen hackers hacka.
EXPRESSEN 000612

En tjusig himmel säljer bättre.
PRESSENS TIDNING nr 6/2000

Vad ska pressen med sin frihet?
FINANSTIDNINGEN 000525

Rundpass om demokratin.
FINANSTIDNINGEN 000428

Offentlighetsprincipen på väg att tyna bort.
JOURNALISTEN 000406

Vem har tid att granska makten?
FINANSTIDNINGEN 000324

Sacrédeus gjorde allt TF förbjuder. Hoppet står till hovrätten.
JOURNALISTEN 000316

I dag finns det skäl att varna för Storebror.
SVENSKA DAGBLADET 000316

Vem har kontrollen?
FINANSTIDNINGEN 000303

PUL ger mycket strul.
FINANSTIDNINGEN 000126

1999

Storebror närmare än någonsin.
DAGENS NYHETER 990930

Gömma Nyckeln?
EXPRESSEN 990927

Att övervaka övervakarna
FINANSTIDNINGEN 990915

Datorn avslöjar vem du är
DAGENS NYHETER 990624

Vad händer om journalisten vill byta självbild?
SVENSKA DAGBOLADET 990608

Inget genomslag för öppenhet
GÖTEBORGS-POSTEN 990522

När påverkade dammsugaren dig senast? Datorernas nätverk kan bli nyttiga för demokratins hälsa.
SYDSVENSKA DAGBLADET 990510

Skräcken för lillebror
EXPRESSEN 990318

(Rubrik okänd, arkivex försvunnet
DAGENS NYHETER DN DEBATT 990315

Allt ska utredas - på kortast möjliga tid.
JOURNALISTEN 990211

1998

Är det demokratiskt att få äga sina personuppgifter?
FINANSTIDNINGEN 981202

Tre bockar i bruset
EXPRESSEN 981028

Datalagen tystar bankkritiker
FINANSTIDNINGEN 980203

Schyman schavotterar bara om hon vill
PRESSENS TIDNING 5/98

Inför inte utlandscensur
PRESSENS TIDNING nr 2/98

1997

Gällivare slåss för öppenheten
FINANSTIDNINGEN 971128

Publikknipande reform som inte räddar barnen.
DAGENS NYHETER 971120

Den kollektiva skuldens dilemma.
JOURNALISTEN 971106

Får medborgarrätt kosta pengar?
PRESSENS TIDNING nr 17/97

Tvetungat tal om Europol.
FINANSTIDNINGEN 971025

Realistiska mardrömmar.
GÖTEBORGS-POSTEN 970927

Bör riksdagen stå till tjänst med stulet material?
JOURNALISTEN 970925

Slipa skalpellen!
PRESSENS TIDNING nr 13/97

Möjliggör IT direkt folkstyre
FINANSTIDNINGEN 970827

Tufft för försvarare av yttrandefriheten
PRESSENS TIDNING nr 12/97

Tänka fritt är inte längre störst
DAGENS NYHETER 970709

Datorprogram görs oåtkomliga för medborgarna.
SVENSKA DAGBLADET 970616

Låt betjänten göra jobbet
DAGENS NYHETER 970612

Datalagskommitténs förslag hotar inskränka offentligheten.
SVENSKA DAGBLADET 970523

Bondfångeri och integritet.
GÖTEBORGS-POSTEN 970518

Rätt att andas in - men inte ut
PRESSENS TIDNING nr 7/97

Korruptionens djupa röta
SYDSVENSKA DAGBLADET 970430

Agent med rätt att handla, Uppdrag på nätet.
DAGENS NYHETER 970424

Sagolika vinster finns inom räckhåll
SYDSVENSKA DAGBLADET 970407

Amerikansk strid om datorprogram
DAGENS NYHETER 970403

Grundlag bör skydda tidning på nätet
JOURNALISTEN 970327

De nya mogulerna - vana att vinna
PRESSENS TIDNING nr 5/97

Dumskallarnas sammansvärjning
FINANSTIDNINGEN 970221

När staten ska styra informationen
PRESSENS TIDNING nr 4/97

Västländer försöker ta kontroll
DAGENS NYHETER 970109

1996

Lämplighetscensur.
SVENSKA DAGBLADET 961222

Vem ska betala framtidens arkiv
DAGENS NYHETER 961209

Principerna är till för oss andra.
SVENSKA DAGBLADET 961206

Kvalitetsmärkning och folkupplysning
PRESSENS TIDNING nr 20/96

Staten på internet en självklarhet, Frågan är bara vad offentliga sektorn ska göra där
INTERNETWORLD nr 6/96

Journalister får fribrev, Ny datalag gynnar etablerade institutioner
PRESSENS TIDNING nr 19/96

Val - en företagshemlighet
DAGENS POLITIK 961113

Dags att skrota TF?
JOURNALISTEN 960905

EU-kommissionen driver krav på offentlighet
JOURNALISTEN 960822

Vidgat ansvar på datanätet
STATSTJÄNSTEMANNEN nr 7/96

USA breddar datoranvändningen, Nätverk hjälp i vardagen
KOMMUNAKTUELLT 960620

Reportrar i medborgarnas tjänst.
JOURNALISTEN 960613

Hotet mot yttrandefriheten
EXPRESSEN 960502

EU:s grönbok kan bli bra - men också katastrof
JOURNALISTEN 960404

1995

IT-utredningen får bakläxa, Vill begränsa yttrandefriheten på nätet
DAGENS NYHETER 950830

Medieexperterna och Volvos olidliga fulhet
DAGENS NYHETER 950710

Bara trottoaren är tillåten mark.
DAGENS NYHETER 950610

Laglöshet i IT-samhället
JOURNALISTEN 950415

Dubbla broar över vägen, Internet - ingen självklar väg till frihet
DAGENS NYHETER 950302

1994

Svenska integritetsskyddet förtalas.
JOURNALISTEN 20 oktober 1994

Erkänn den egna begränsningen.
DAGENS NYHETER 940729

Datainspektionen ger sig inte. Fortsätter sin kamp för statlig censur.
JOURNALISTEN 940428

Jag är ute efter Anitha Bondestam
DAGENS NYHETER 940131

Journalister hetsar fram lagändring
JOURNALISTEN 9401271

1993

Journalistkollegor! Medbrottslingar!
JOURNALISTEN 930826

Datalagsutredningen - ett hugg mot grundlagen
JOURNALISTEN 930506

Fräls moster från datalagen
DAGENS NYHETER 930503

Makten kan inte lämnas åt sitt öde
DAGENS NYHETER 930208

Hugg i ryggen på ´tredje man´
DAGENS NYHETER 930125

1992

EG-rätt förändrar journalistiken
PRESSENS TIDNING 19/92

Naivt, Reidunn Laurén!
SVENSKA DAGBLADET 921117

1986

Rör inte offentlighetsprincipen!
NY TEKNIK 17/86

Orwell lär oss inget. Läs Skinner istället.
DATAVÄRLDEN 860414

1985

Medborgarnas insyn hotad
DN Debatt 850412

1984

Insynen försvåras
SVENSKA DAGBLADET, Brännpunkt 840808

Växande förvaltning avskärmar sig från insyn
SVENSKA DAGBLADET, Brännpunkt 840719

1982

Kaos kring datorn.
EXPRESSEN 820412

Kaos kring datorn.
EXPRESSEN 820412

Offeravdrag

Så riskerar Sverige att ruttna inifrån

Expressen 100615

                I de flesta demokratiska länder pågår en kamp mellan öppenhet och slutenhet. Datortekniken i allmänhet och Internet i synnerhet har gett människor en yttrandefrihet så stor att den skrämmer. Hur öppet ska det öppna samhället vara? Här väcks starka känslor, och att föra sansad diskussion har visat sig svårt.

                Den svenska debatten om kreditupplysningar på nätet och är tyvärr typisk – typiskt fattig på sakupplysningar och typiskt ohederlig i argumenteringen.

                En kreditupplysning rymmer normalt uppgifter om taxerad inkomst, förmögenhet, skulder och betalningsanmärkningar. Sådana kunde man under några år beställa via nätet utan att den person uppgifterna gällde informerades. 2007 enades dock kreditupplysningsföretagen om att inte lämna sådan information till privatpersoner, bara till företag. När justitieminister Beatrice Ask motiverar strängare lagregler med att skolbarn idag ”genom några klick på datorn” kan ”kontrollera vilka klasskamraters föräldrar som har betalningsanmärkningar” far hon alltså med osanning. (SvD 2010-05-30).

                Regeringen föreslår att kreditupplysningar bara får lämnas till den som har ekonomiskt behov av dem - som säljer något på kredit, t ex – och att personen som uppgifterna rör alltid ska informeras. För en sådan ordning finns respektabla argument, men som alla inskränkningar i yttrande- och informationsfriheterna har den också nackdelar. De borde regeringen också ha redovisat.

Den undersökning, utförd av nyhetsbyrån Siren, av ekonomisk status hos 70 000 politiker som kandiderar i valet 2010 blir förbjuden, för att nämna ett exempel. Den visade bland annat att var tjugonde kandidat hade betalningsanmärkningar och att gruppen som helhet hade 100 miljoner i skulder till stat och kommuner.

I sin debattartikel motiverar justitieminister Beatrice Ask lagändringen:

                ”Skatteverket lät 2005 göra en enkätundersökning där 1000 personer ombads att rangordna vad de ansåg mest integritetskränkande. Trea på den listan hamnade att uppgifter om taxerad inkomst och förmögenhet är offentliga. De enda områden som ansågs mer kränkande för integriteten var avlyssning av mobiltelefonsamtal och e-post.

                Också detta är direkt missvisande. Skatteverket har aldrig gjort någon allmän undersökning om vad människor anser vara integritetskränkande, eller vilka lagändringar om integritetsskydd de skulle vilja ha.

Enkäten 2005 handlade om något annat. Skatteverket skulle börja bokföra medborgarna på lägenhet istället för på fastighet - en mer noggrann registrering, enkelt uttryckt. Man oroade sig för massmedias reaktion. Skulle man få en integritetsdebatt på halsen? För att klara en sådan debatt konstruerade man en opinionsundersökning så att den, hoppades Skatteverket, skulle visa att medborgarna inte hade något emot bokföring på lägenhet.

Till enkäten valdes ut tolv ”integritetskränkande åtgärder”. Alla utom två - telefonavlyssning och e-postövervakning – var relativt harmlösa. De svarande skulle placera åtgärderna på en skala från 1 (inte kränkande) till 10 (mycket kränkande).

Skatteverket lyckas i denna undersökning göra i stort sett alla fel som går att göra i en enkät: flera av ”åtgärderna” var inga åtgärder, hälften av frågorna var så ofullständiga att svaren måste bli meningslösa, vissa var dubbelfrågor med bara ett svarsalternativ, vissa hade ledande formuleringar.

                De svarande placerade denna gång offentlig folkbokföring på lägenhet så högt som på fjärde plats bland de tolv ”åtgärderna”. Det var inte vad myndigheten hade hoppats. Hela undersökningen mörkades. Den registrerades aldrig som ett ärende – vilket lagen kräver – och fick inget diarienummer.

                Men 2010 blev den alltså politiskt användbar. En av ”åtgärderna” var nämligen ”Att uppgifterna om min taxerade inkomst och förmögenhet är offentliga och att vem som helst kan få ut uppgifterna”. Den ”åtgärden” fick 5,5 på kränkningsskalan, och hamnade på tredje plats strax framför ”åtgärden” att lägenhetsuppgifter registreras och är offentliga – som fick 5,4.

                Observeras bör att enkäten bara frågar efter människors känslomässiga reaktion på olika företeelser, inte huruvida man är för eller emot dem. Att jag finner tandläkarbesök plågsamma behöver inte betyda att jag vill avstå från dem. Att jag finner det öppna samhället obehagligt i vissa avseenden, därför att en del uppgifter om mig är offentliga, behöver inte betyda att jag vill ha det stängda. Det är möjligt att det finns en folkopinion för att inkomstuppgifter ska hemlighållas, men enkäten 2005 ger inget stöd för ett sådant påstående.

                Likväl är den justitieministerns bästa argument för en skärpning av kreditupplysningslagen. Den kan också tolkas som ett argument för största möjliga öppenhet. Den visar hur myndigheter kan agera när de tror att ingen ser. Först lägger Skatteverket ned hundratusentals kronor på att manipulera fram en opinion för sin nya folkbokföring, och sedan, när det misslyckas, bryter man mot lagen för att dölja projektet.

                Hur har yttrande- och informationsfriheterna utvecklats i Sverige de senaste 30 åren? Bra och dåligt, är svaret.

Bra, eftersom den tekniska utvecklingen har varit så gynnsam. Med persondatorn fick medborgarna nya möjligheter att lagra och bearbeta information, och med Internet att söka ny kunskap och dela den med andra. Dåligt, därför att lagstiftaren har fokuserat så starkt på hot snarare än möjligheter i denna utveckling. De ”stängande” åtgärderna är många.

-Antalet yttrandefrihetsbrott har utökats - från 14 till 18.

-Antalet personer som kan åtalas för samma yttrande har också utökats.

-Övervakningen av medborgarnas kommunicerande når – genom FRA-lagen och kraven på tele- och Internetoperatörerna att för polisens räkning långtidslagra teledata - en omfattning som saknar motstycke i historien. Övervakning skapar alltid självcensur hos de övervakade.

-Själva befattningen med information har börjat kriminaliseras. Den sortens brott fanns inte för 20 år sedan. Det gäller barnpornografi men också personuppgifter (personuppgiftslagen, PUL) och elektroniskt lagrad information som sådan. Det senare brottet kallas ”olaga dataintrång”. Tittandet på elektroniskt lagrad information utan tillstånd från ägaren/innehavaren kan vara brottsligt. Någon motsvarighet för gammal teknik (”olaga pappersintrång”) har aldrig diskuterats.

Påpekas bör att grundlagens s k meddelarskydd upphävs genom bestämmelsen. Expressen-reportern Niklas Svensson fick av en meddelare (det löjligt enkla) lösenordet till socialdemokraternas interna nät – SAPNET. Svensson tittade i SAPNET och dömdes för olaga dataintrång. Om meddelaren istället hade skrivit ut innehållet i SAPNET på papper och lämnat till Svensson hade ingen kommit på tanken att straffa journalisten för att han tittat i dem.

-Internet-operatörerna har börjat filtrera – censurera – information på nätet. Ännu är det bara barnpornografi som filtreras, men stannar det där? Förre justitieministern Thomas Bodström har föreslagit filtrering för att bekämpa människohandel. Den sittande borgerliga regeringen har föreslagit det som medel mot terroristpropaganda och en statlig utredning har föreslagit filtrering av utländska spelsajter. Inget av dessa förslag har ännu realiserats, men inget av dem har heller avförts från den politiska dagordningen.

-Offentlighetsprincipen - medborgarnas rätt att läsa myndigheters handlingar – har monterats ned. 2010 kan man inte längre tala om en sådan rätt vad gäller elektroniskt lagrade handlingar: Medborgaren kan förvägras kopior av handlingar i elektronisk form, har ingen rätt att granska de datorprogram myndigheten använder och kan med stöd i PUL och 200 särskilda registerlagar vägras insyn i nästan allt vad personuppgifter heter. Myndigheterna kan också gömma handlingar som de inte vill visa upp i s k säkerhetskopior.

Striderna mellan de som vill öppna och de som vill stänga samhället kan vara svåra att följa för ickespecialister. Numera står dock ofta, som när den gällde kreditupplysningar, begreppet ”personlig integritet” i centrum.

Personlig integritet är utan tvekan ett centralt livsvärde, något alla behöver. Uppgifter som verkligen är känsliga, t ex inom sjukvården, måste skyddas. Tele- och brevhemligheterna måste respekteras. Samtidigt är ”integritet” svårt att närmare definiera. Utgör inkomstuppgifter på nätet en kränkning av integriteten?

Att någon skulle skadas av att hans/hennes inkomst är allmänt tillgänglig hävdar nog ingen. Uppgifterna har varit offentliga hos myndigheterna och dessutom spridits i taxeringskalendrar i decennier utan kända skadeverkningar. Däremot tycks en del personer känna obehag när uppgifterna blir extra lättillgängliga, via nätet. Enligt Datainspektionen ger just denna företeelse upphov till fler klagomål från allmänheten än någon annan. Känslor av obehag kan man inte argumentera mot, men när det hela nu tycks utvecklas en fobi för personuppgifter – all offentlighet är farlig! – får det konsekvenser för demokratin.

Kan vi inte få någon kunskap om varandra kan vi heller inte kontrollera om myndigheter behandlar alla lika - eller om de överhuvudtaget sköter sina uppgifter. Det är ett stängt samhälle. All historisk erfarenhet visar att stängda samhällen ruttnar inifrån. Medborgarna måste ha möjlighet att avslöja maktintriger, kränkningar, korruption, fusk och slöseri med allmänna medel.

Anders R Olsson